OLE LØW
Psykolog
Forfatter
Ekstern supervisor

Mine bøger
Nedenfor har jeg samlet en oversigt over nogle af mine forskellige bogudgivelser. God fornøjelse...
for lærerstuderende og lærere.
Denne bog har til hensigt at bevidstgøre studerende og lærere om, hvordan psykologien med sit særlige faglige perspektiv kan bidrage til at udvikle professionelle forståelses- og handleformer i lærerarbejdet.
Psykologi


Elevers læring og udvikling
Bogen giver indsigt i læreruddannelsens kompetenceområder ’Elevens læring og udvikling’ og ’Specialpædagogik’. Bogens fire hovedtemaer er: Udvikling og udviklingsstøttende relationer, Læring, kommunikation og klasseledelse, Social forståelse og intervention - Samarbejde, vejledning og inklusion.
Didaktikhåndbogen
Kristensen & Laursen (red., 2017): Gyldendals lærerbibliotek.
Med bidrag af Ole Løw: Hvad betyder sociale relationer for børns læring og udvikling?
Klasseledelse
Som lærer er man forpligtet til at forholde sig aktivt til, hvordan man vil gribe sin ledelse an. Alene i kraft af, at man er voksen, befinder man sig i en magtposition i forhold til de børn eller unge, man underviser.
Bogen bidrager til nye forståelser og handlemuligheder indenfor klasseledelse.

Pædagogisk vejledning
Introduktion til et omfattende fagområde. Bogen fremstiller og drøfter seks forskellige perspektiver på vejledning, og der redegøres i forlængelse heraf for seks forskellige vejledningsformer, nemlig modellæring, praksislæring, mentoring, refleksion over handling, reflekterende og fortællende positioner m.fl.
Psykologiske grundtemaer
Bogen behandler en række grundlæggende temaer i psykologien. Hvert tema behandles af to forfattere, der anlægger forskelligt perspektiv på temaet, hvilket inviterer læseren til dialog og refleksion. Bogen henvender sig til lærer- og pædagogstuderende, der interesserer sig for de rejste psykologiske temaer.

Kollegial vejledning
Kollegial vejledning som samarbejde - grundholdninger, metoder og redskaber.

Relationer
RELATIONER er en bog om relationer som kontekst for professionsudøvelse. Den har fokus på betydningen af sociale relationer mellem mennesker i almindelighed og mellem fagpersoner og den Anden i særdeleshed. Det gælder, hvad enten den Anden er barnet, eleverne, patienten eller borgeren.

Kommunikation og samarbejde
Bogen handler om, hvordan man får indsigt i og udvikler sine egne og andres evner til at kommunikere og samarbejde i professionelle relationer. Den forholder sig både til metoder og viser vej gennem praktiske øvelser.


Pædagogisk vejledning
2. udgaven rummer et nyt kapitel om mestringsorienteret vejledning, en ny beskrivelse af vejledningsrelationen og en tydeliggørelse af vejledningens fire K’er: kontakt, kontekst, kontrakt og kontrol samt en værktøjskasse af forholdemåder og færdigheder.
Psykologiske perspektiver
på intervention.
Forskellige psykologiske perspektiver på intervention i pædagogiske kontekster. Forfatterne giver hver en beskrivelse af deres teoretiske ståsted med tilhørende forslag til intervention på baggrund af en case om en 13-årig dreng.

Klasseledelse - praktikbog 2
Denne bog har fokus på klasseledelse.
Den gør rede for ramme-, proces- og relationsledelse og viser, hvordan læreren kan fremme et godt læringsmiljø samt skabe sociale fællesskaber og inklusion gennem forebyggelse, foregribelse og håndtering af konflikter og mobning.

Pedagogisk handledning
Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse.

Anerkendelse
ANERKENDELSE er en bog om anerkendelse mellem mennesker i almindelighed og i professionelle relationer i særdeleshed.

Kommunikation
Denne bog handler om kommunikation mellem mennesker i almindelighed og i professionelle relationer i særdeleshed. Bogen redegør for en række professionsbegreber i relation til kommunikation og professionsudøvelse.
